کد مطلب:49431
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
مصحف فاطمه الزهراء (س) چيست؟
گاهي علما و دانشمندان اهل سنت، از مصحف فاطمه سراغ ميگيرند و تصور مي كنند كه مصحف به معناي قرآن است و دخت گرامي پيامبر(ص) قرآن خاصي داشته كه با اين قرآن متفاوت بوده است !
بايد ياد آور شويم كه واژة «صحف» در قرآن به معناي مطلق كتاب آمده است، چنان كه مي فرمايد:
«و اذا الصحف نُشرت.» تكوير/10
[آنگاه كه نامه هاي اعمال منتشر گردد.]
«ان هذا لفي الصحف الولي* صحف ابراهيم و موسي.» اعلي/18-19
[اين در صحيفه هاي نخستين، در كتاب ابراهيم و موسي است.]
و همچنين «مصحف» نيز از همين ماده اخذ شده و به معناي دفتر يا كتاب جلد شده به كار مي رفت و در صدر اسلام حتي پس از درگذشت پيامبر، «مصحف» نام قرآن نبود بلكه هر كتاب مجلدي را مصحف مي ناميدند.
ابن ابي داوود سجستاني در باب گردآوري قرآن، در مصحفي از محمد بن سيرين نقل مي كند: وقتي پيامبر(ص) درگذشت،علي (ع) سوگند ياد كرد: «عبايي بر دوش نكنم مگر اين كه قرآن را در مصحفي گرد آورم».
و نيز ابي العاليه نقل ميكند: «آنان قرآن را در خلافت ابيبكر در مصحفي جمع كردند.»
و نيز از حسين (ع) نقل ميكند:
«ان عمر بن الخطاب امر بجمع القرآن و كان اول من جمعه في المصحف».
[عمر بن خطاب فرمان به گرد آوري قرآن داد و اول كسي است كه قرآن را در مصحف جمع كرد.]
اين جمله ها حاكي است كه در آن روزگار، مصحف به معناي دفتر بزرگ و يا كتابي مجلد بوده كه اوراق را از پراكنده شدن حفظ مي كرده، سپس به مرور زمان اختصاص به قرآن يافته است.
اتفاقاً روايات پيشوايان ما حاكي است كه حتي در زمان آنان، لفظ مصحف به معناي كتاب و يا دفتر مكتوب بوده است.
امام صادق (ع ) فرمود:
«من قرا القران في المصحف متبع ببصره». (اصول كافي 2/613)
[هر كس قرآن را از روي برگهاي مجلد بخواند، از چشم خود بهره مي گيرد.]
و نيز در حديثي ديگر آمده است:
«قراءه القران في المصحف تخفف العذاب عن الوالدين». (همان)
[خواندن قرآن از روي برگهاي مجلد، عذاب را از پدر و مادر كم مي كند.]
مورخان درباره ء ترجمة خالد بن معدان مي نويسند:
«خالد بن معدان دانش خود را در دفتري ضبط كرده بود كه براي آن دكمه ها و دستگيره داشت ».
خالد بن معدان از تابعين بوده و هفتاد صحابي را درك كرده است. و ابن اثير ترجمه او را در ماده كلاعي آورده است.
پس تا اينجا روشن شد كه تا پايان قرن اول، لفظ « مصحف » به معناي كتاب مجلد و يا دفترچه جلد شده بود كه افراد، دانش و آگاهي خود را در آن ضبط مي كردند. و اگر بعدها قرآن را مصحف گفته اند، چون از ذهن ها بيرون آمده و بر برگها نوشته شد و به صورت مجلد در آمد.
با توجه به اين مساله، نبايد در شگفت باشيم كه دخت گرامي پيامبر داراي مصحفي باشد و دانش و آگاهي هاي خود را كه از پدر بزرگوارش برگرفته بود، در آن بنويسد و براي فرزندان خود، بصورت بهترين ميراث، به يادگار بگذارد.
خوشبختانه فرزندان فاطمه (س) حقيقت و واقع اين مصحف را شناسانده و گفته اند: اين مصحف، جز يك رشته آگاهي هايي كه از پدر بزرگوارش شنيده و يا از طريق ديگر به دست آورده، چيز ديگري نيست، اينك روايتي را مي آوريم:
حسن بن علي (ع ) فرمود:« نزد ما جامعه اي است كه در آن حلال و حرام وارد شده و مصحف فاطمه (س) هست در حالي كه در آن كلمه اي از قرآن نيست بلكه املاي رسول خدا(ص) و خط علي (ع) است و همگي در اختيار ماست». (بصائر الدرجات الصفار/157 ـ 158)
: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 2
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.